19.9.10

《弟子规》、《三字经》


《三字经》和《弟子规》都是著名的童蒙读物。其内容讲的是处世待人之道理,其实也是非常适合成年人阅读的。

《三字经》着重于教人知识,《弟子规》则着重于做人的规矩。前者侧重于文化,后者侧重于文明。有些学者认为,应该先学习《弟子规》,培养一种规矩,再学习《三字经》。我觉得他们的说法是对的。孩子没有学习规矩,即便学习了很多知识,也是枉然的。

现在的父母很多时候太过注重孩子的学习状况和身体健康,而忽略了教育孩子什么是规矩。知识和规矩的失衡,已成为孩子成长过程中最大的问题,事关孩子的前途和命运。

一个没有规矩的孩子,就像一匹脱缰的野马,难以驯服。父母亲要费很多的精力、时间,甚至金钱来培养出有规矩的孩子。因此,我个人认为,要教育孩子,就得从他们还没出娘胎时,就开始了。一个胚胎在母体里,跟母亲血脉相连,母亲的言行举止,大大地影响着他/她。因此,如果怀着胎的准妈妈能在怀孕期间阅读《弟子规》和《三字经》,并在日常生活中把其内容所教导的加以实践,我相信她所生的婴孩,将来会是个有规矩的好孩子。

《弟子规》是要实践的,不只是口里说说就成事的。当我还在学校里执鞭时,我都会在教课之余,教导那些一年级的学生们《三字经》和《弟子规》,并且要他们实践于生活中。我也亲眼看到孩子们的改变。他们不再那么自私,愿意分享,也愿意帮助其他同学。我也要他们向我报告在家里的点点滴滴,比如他们如何对待父母亲、兄弟姐妹、左邻右舍等。从中让我了解他们是否真懂得运用所学的道理。很庆幸的,他们都能明白,也愿意实行。因此,我个人认为,这两部经典之作,是让我们培养出有规矩,有知识的孩子的重要管道。

市面上有很多这方面的教课材料,如果您希望看到自己的孩子有出类拔萃的品行和成就,那么,别再等了,自己学习,孩子也学习,何乐而不为呀!

以下的录影,你会看到一个不到三岁的小豆豆在念《三字经》,虽然发音不怎么准确,但却念得头头是道,十分可爱。


3 comments:

  1. You are a great teacher! I doubt there are that many teachers who are willing to spend extra time and effort to teach their students on non-academic subjects.

    Just want to share with you my little story...I happened to mention to my kids and my DH that if I ever have Alzheimer when I grow old, please send me to a nursing home straight away. My kids got really upset, and my younger son who was almost in tears, told me, they won't do it because they learn 《弟子规》in school ;) I think what is most important is as parents, we need to be good role models for our children. 为了要教育和培养出有规矩的孩子, 有时我会认为自己是不是对孩子太严格了?However, whenever their teachers praised them in front of me, I feel that whatever I have done is right. Thanks for sharing this post, it is good to be able to keep a constant reminder to balance character development and academic achievements especially in our meritocratic society.

    ReplyDelete
  2. Thank you very much HHB for your compliments.
    Indeed, I seconded whatever you have mentioned. This society 太功利了. Our next generation need something that they can fall back on to "straighten" their thoughts, and I think 《弟子规》&《三字经》can do the job.
    Your children are so filial at a young age. I believe you have been doing a marvelous job as a mother. Not too many mummies are willing to invest time in teaching their children about moral values. They think this should be the job of the school teachers. But they have forgotten, like what you have said, they are role models for their children.

    ReplyDelete
  3. 谢谢分享这两本好书,我的确非常需要,因为我家有两只脱缰之马,不对,应该是猴子才对。。。呵呵

    ReplyDelete

Our Life's Journey Together

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Easy Counter